30. 10. 2009.

PSIHOLOGIJA - Zavisnost od ljubavi




Da li možete živeti bez voljene osobe i treba li da se zabrinete ili radujete ako vam partner kaže da će umreti bez vas?

Ako vam voljena osoba kaže: „Nema mi života bez tebe”, da li treba da vam je veoma drago ili treba da se zabrinete? Da li je zavisnost u ljubavi dobra ili nije?

Kada oni koji se vole nikada ne bi raskidali, tada zavisnost ne bi bila problem. Ali savremeni načini života su takvi da sve manje ljudi daje garanciju da će doživotno voleti. Pa ni onima koji je daju ne možemo potpuno verovati da će se toga držati i za nekoliko decenija.

Kada kažemo da je nešto od nečega zavisno, tada tvrdimo da ono prvo jednostavno ne može postojati bez onog drugog. U tom smislu smo mi, ljudi, u stvarnosti zavisni od svega onoga bez čega zaista ne možemo živeti. Zavisni smo, na primer, od zadovoljenja osnovnih potreba. Ali kada neko počinje da misli da ne može živeti bez onoga bez čega u stvarnosti može, tada ta umišljena zavisnost može postati poremećaj. U takozvanim hemijskim zavisnostima je to jasno. Kada je neko zavisan od opijata, tada misli da će bez njih umreti, ali u stvarnosti je upravo suprotno: umire se od viška, a ne od nedostatka droge.

Zavisnost od ljubavi nastaje onda kada neko počne da pogrešno veruje da ne može živeti bez osobe koju voli. Kada pomisli da bi voljeno biće prestalo da je voli ili umrlo, za osobu je to kraj njenog života. Kada se to zaista desi, većina ovih ljudi, uprkos snažnim i dugotrajnim patnjama, ipak nekako preživi. Ali neki izvrše samoubistvo ili dovedu sebe u situaciju da nastradaju ili jednostavno uvenu i čekaju smrt.

Važno je razlikovati odnos odraslih prema ljubavi od dečjeg odnosa. Biti odrastao znači biti sposoban sam brinuti o sebi, odnosno samostalno živeti. Idealna odraslost donosi poziciju nezavisnosti od drugih ljudi, pa i od njihove ljubavi. Kada su deca u pitanju, sasvim je drukčije jer su ona zaista zavisna od svojih roditelja i njihove ljubavi. Ako odrasla osoba nije voljena, kvalitet njenog života će biti nizak, ali ona neće umreti. Ali ako malo dete nije voljeno, zanemarivanje ne samo da će ugroziti razvoj njegove ličnosti i njegovo mentalno zdravlje, već može ugroziti i njegov život.

Za decu je ljubav potreba, a za odrasle je želja. Ali mnogi odrasli ne odrastu do kraja, već nose u sebi svoje „unutrašnje dete” tako da imaju dečji stav prema ljubavi.

Ne biti zavisan od voljene osobe ne znači ne biti vezan za nju. Emocionalno vezivanje mora postojati jer je ono suština ljubavi. Odrasli se vezuju za voljenu osobu znajući da ako budu ostavljeni njihovom životu nije kraj, da će biti žalosni, ali da će prežaliti osobu i da će ponovo kvalitetno živeti i voleti.



Dr. Zoran Milivojević



7 коментара:

  1. Анониман13. март 2010. 18:30

    e vidite ja sam zaljubljen i skoro sam izgubio osobu koju sam planiro da ozenim, iskreno ne znam dal ce da mi se vrati ili da li ima buducnosti za nas, ali ne mogu da definisem kako se osjecam, ni jednom nisam rekao da ne mogu da zivim bez nje, samo moj zivot gubi smisao jer sto sam mogao ulozio sam u tu vezu "buduci brak" i to je puklo samo odjednom, mnogo stvari je ostalo ne doreceno i nerjeseno, konkretno splet okolnosti naseg raskida mi je toliko cudan i sumnjiv da ne znam sta da mislim.... mozete li da pomognete oko toga i date neki koristan savjet?

    ОдговориИзбриши
  2. ja sam zaljubljena u dva decka i neznam sta da radim,a oni su najbolji drugovi.sta da radim?dajte neki savet...a ja se svidjam i jednom i drugom...

    ОдговориИзбриши
  3. Super i veoma inspirativna tema, zavisni smo dakle i od takvih stvari kao sto su ljubav i seks, ali pitanje je ko moze da nas izleci...

    Pohvale za Blog!

    Pedja

    ОдговориИзбриши
  4. Interesantna tema.

    U našim medijima se ponekad romantizuje patološka ljubav, što je velika greška.

    Ako se u jednoj osobi spoje agresija i nestabilnost sa deluzijom da život bez nekoga nije vredan, to je često recept za katastrofu jer može doći do zločina (ubistva) "iz strasti".

    ОдговориИзбриши
  5. Pohvale za temu, moram priznati da je zanimljivo analizarati zavisnost od nechega.
    Samo se neka moja razmishljanja vezana za ljubav i potrebu za pripadanjem, ne podudaraju sa vashim pogledima na tzv. zavisnost od ljubavi.
    Da bi smo govorili o tome, odnosno o bilo kakavoj zavisnosti, trebalo bi da pochenmo od korena, odnosno od poznavanja baze, zashto je neko zavistan, zashto je postao zavistan (koji su uzroci toga) i zashto je uopshte neko ''emotivno nezreo'' ako kaze da ne moze da zivi bez onoga koga voli. Mozemo takvu ljubav definisati kao ''dechju ljubav'', slazem se, jer smatram da ono najiskrenije i najchistije u stvari krece od naivnosti...takodje imam shvatanje da neshto moze da bude pravo, tek onda ako se posmatra sa te naivne dechje strane...jer je dete upravo ono koje najchistije oseca ljubav.

    ОдговориИзбриши
  6. Ja vise neznam da li sam zaljubljena u svog muza,tj da li ga volim.Ocajna sam,pomozite...

    ОдговориИзбриши
  7. Deci je dakle ljubav neophodna. Potpuno se slazem,jer znam kako je ne biti voljen,tj. misliti da nisi voljen. Uvek postoji neko ko ce voleti dete,iako deca toga nisu svesna. Ja sam jos uvek dete,imam samo 14 godina. Ali i pored toga znam da ljubav nije vecna,tj. da vecnost ne postoji. Ali opet cini mi se da posle jednog razocarenja nema vise smisla boriti se. Ja sam mnogo zaljubljena,ustvari ja volim jednog decka. Ali napravila sam gresku jer sam to sakrila od njega. Ja ne znam sta on oseca prema meni,ali ponekad pomislim da je moj zivot bez njaga besmislen. Rekao mi je jedan profesor da kada je prvi put zavoleo bio je u mojim godinama,i takodje je rekao da posle nikog nije voleo kao tu devojku. Ta decija neiskvarena ljubav je najjace osecanje. I mislim da neki ljudi koji tvrde da je sve to potpuno prolazno zapravo prvi put voleli kasnije. I onda kazu da je prva ljubav samo deo onoga sto nas ceka. Ne to je ono sto se vise nikad nece ponoviti. I nikada vise necemo voleti kao prvi put.

    ОдговориИзбриши